lørdag, september 29, 2007

For grønsagsjunkier

Vi havde lige spist til aften, og vi havde fået majs til - mit yndlingstilbehør. Så satte jeg mig til computeren for at tjekke mails, og hvad lå øverst? Aarstidernes opskriftsmail, der netop handler om majs!

Det er ikke altid, jeg får afprøvet opskrifterne, men jeg nyder hver gang at læse kokken Jacob Dietz' veloplagte madskriverier. Du får lige en smagsprøve:

Majs minder mig om sommerferie med min mor og far på cykeltur på Fyn. Det er glade dage med gule stave. Jeg er helt rundtosset med grillet majs serveret med smeltet smør og groft salt. Jeg går pip gok og slår flikflak, når det handler om majs, som er dampet og lander på bordet sammen med endnu mere smør.

MajskolberDen gule fætter har en enorm tiltrækningskraft (især på smør). Her i sensommeren kan man opleve den danske version live på alverdens køkkenborde.

Inden jeg kan få de nye danske majs, skal jeg ikke spise majs - for så findes de kun på dåse og i fryseposer, og her er der adgang forbudt. Dåsemajs smager af metal, og minder mig om grøntsager som sidder i fængsel. Dåsemajsen er grøntsagernes svar på burhøns - so to speak. Jeg har i et tidligere job (som opvasker i en kantine) haft fornøjelsen af dagligt at åbne alt for mange poser og dåser med majs. Never again - just say no to dåsemajs.

Majs er nemlig meget mere. De fås i alverdens farver, og de vildeste af dem er helt lilla, røde eller orange og kan være saftige som en pære. Frisk majs er kun beskyttet af en grøn frakke, og er helt uden dikkedarer, når den skal tilberedes. De kan dampes, koges eller grilles - er vilde med smør, og børn elsker dem.

Skulle der være nogle majsjunkier derude, som bare skal have deres majs udenfor sæsonen, så har jeg fundet en nem vej til det gule guld: man kan poppe dem, og som en af de mest magiske grøntsager finder de en ny og luftig form, der tilfredsstiller alverdens majs- og filmfans.

Pop...
Opskriftsmailen er gratis, og man tilmelder sig her - og jeg er desværre ikke blevet bestukket. Popcornene tror jeg også nok lige, jeg springer over ...