onsdag, januar 09, 2008

Giraf eller ulv?

I de senere år har jeg mange gange haft lyst til at sætte mig grundigt ind i girafsprog. Jeg har læst lidt om det her og der og set på tv, hvordan det bruges til konflikthåndtering blandt andet i børnehaver. Og efter nogle år i en afdeling med mange problemer, ville jeg ønske, at jeg havde sat mig ind i metoden for flere år siden. Nu har flere af ’problemerne’ valgt selv at sige op, men i virkeligheden synes jeg, at en arbejdsplads burde vægte klimaet langt højere, end jeg har oplevet det, fordi alt for mange taler ulvesprog - altså fortæller om, hvad der er forkert, hvad der er galt med andre, og hvem der har skylden. Målet er at tale ud fra behov, følelser og konkrete iagttagelser. Ulvesprog taler ud fra vurderinger, anklager, kritik, domme, krav osv.

Girafsprog er opfundet af den amerikanske psykolog Marshall B. Rosenberg og kaldes også ikke-voldelig kommunikation. Principperne er enkle:

  1. Du fortæller nøjagtigt, hvad du ser uden at fordømme nogen eller noget


  2. Du fortæller, hvad du føler ved det


  3. Du fortæller, hvorfor du føler det


  4. Du fortæller, hvad du helt konkret kunne ønske dig i stedet
Jeg har en enkelt gang brugt fremgangsmåden over for en kollega, som efter min mening opførte sig besynderligt. Det krævede en smule mentalt tilløb, men det gik over al forventning. En misforståelse blev ryddet af vejen, og vi blev ikke uvenner.

Har du erfaringer med girafsprog?

Se mere her, og læs Marshall B. Rosenbergs introduktion til girafsprog.