onsdag, januar 02, 2008

Nu er det Sommer

- i hvert fald de næste 19 søndage på DR1. Jeg var spændt på at se det første afsnit, fordi udendørsscenerne i serien er optaget i Frederiksværk lige her ved siden af, og der har stået en del om det i lokalavisen. Familien Sommers hus kender jeg udmærket udefra. Der er et usædvanlig smukt, kuperet terræn omkring byen, og huset ligger på en kæmpe skrænt ned til fjorden. Udsigten fra huset er fantastisk - kun skæmmet af det gamle Stålvalseværk, der ligger lige nedenfor, og som kameraet behændigt styrede udenom.

Indledningen med fødselsscenen fra Malawi, hvor sønnen Jakob arbejder som læge uden grænser, var smuk i al sin dramatik, og første afsnit fik mig på krogen med det samme. Det skal blive spændende at blive vidne til afsløringerne af alle de traumer og hemmeligheder, der tydeligvis er stuvet ind under gulvtæppet. De ubesvarede spørgsmål står i kø: Hvorfor fortæller Mille ikke, at hun er gravid? Hvorfor bliver den gamle doktor Sommer så chokeret ved synet af den gamle æske fra Mallorca? Er ægteskabet med Sophia så lykkeligt, som det ser ud på overfladen - og hvorfor ikke?

Det glæder mig, at man har valgt forholdsvis ukendte skuespillere til flere af de centrale roller. Vi trænger til at se andre end dem, vi plejer at se. Og Jesper Langberg er uhyggeligt god som den aldrende læge - det er imponerende, at han stadig er på toppen en menneskealder efter Matador. Og så er det for resten meget sjovt for mig, at man har brugt lokale statister, som jeg kender fra køen i supermarkedet.

Med andre ord: jeg er ’på’, også de næste 19 søndage, og gamle DR har ingen konkurrenter på det felt - selv om spørgsmålet er, hvor længe det varer ...

Hvad synes du efter første afsnit af 'Sommer'?

Serien har en flot og spændende hjemmeside.