Jeg morer mig ind imellem med at kigge lidt i Kvindens Hvem Hvad Hvor fra 1950'erne, som af en eller anden grund indgår i Monsieurs bogsamling. Her kan man læse, hvad enhver husmor bør vide om at børste sit hår, pakke rejsekuffert, hvilke tøjmodeller der passer til forskellige aldre osv. osv. Nogle af informationerne er stadig gangbare, men størstedelen er så komiske, at man ler højt. Men hva', det gør man jo undertiden også, hvis man kaster et blik i Femina eller Alt for Damerne!
Forleden læste jeg om en ny trend på damebladsfronten, der går i den stik modsatte retning. Community, Protocol og CV er tre kommende magasiner for kvinder med fokus på erhverv og politik - nu skal det være slut med sextips og lipgloss-anmeldelser! Community er ude på at gøre op med med den traditionelle husmor-coke, som er chefredaktørens betegnelse for shopping og forfængelighed. Protocol markedsfører sig som et decideret erhvervsmagasin til kvinder, og også CV fokuserer fuldstændig på kvinder og karriere og går i en stor bue uden om mode.
Jeg falder uden for målgruppen i både den ene og den anden type dameblade, men gad vidst, om karrierekvinderne har tid til at læse de nye magasiner. Så var det alligevel nemmere, dengang man kunne nøjes med at ønske sig Kvindens Hvem Hvad Hvor i julegave ...
onsdag, januar 30, 2008
Kvindeliv
Abonner på: