torsdag, april 23, 2009

Uden for rækkevidde

Billede
For en del år siden havde jeg en kollega, der desværre nu er død. Hun var smuk og i 40'erne, da det gik helt galt. En dag smed hun tøjet og gik rundt på jobbet som om, det var den naturligste ting i verden. Hun blev fyret efter den episode, men hun var på det tidspunkt også nærmest utilregnelig. Psykisk sygdom er nok noget, de fleste af os har haft inde på livet.

Da jeg samlede min klasse for nogle år siden, var vi ude for, at en af vores klassekammerater slet ikke ville have med os at gøre, men sagde, at hvis han kom, ville han jo kun møde nogle mennesker, der var klædt ud som hans klassekammerater - han var helt uden for rækkevidde.

Tankens flugt hedder billedet herover - og det er lavet af en skizofren mand for en del år siden. Hans værker kunne købes på en udstilling.

Jeg kom til at tænke på psykisk sygdom, fordi jeg læste en tankevækkende artikel i Politiken i mandags om demens.

Har du erfaringer med noget tilsvarende?