onsdag, juli 22, 2009

De fineste ting

Håndarbejde
Jeg har overtaget en stor stak håndarbejde, som jeg tror, min farmor må have broderet og hæklet. Det gør mig helt ydmyg at kigge på disse fine små mellemlægsservietter, og der er mange flere typer end de fire her, og også bakkeservietter. Tænk at kvinder i gamle dage broderede deres udstyr selv. Min farmor var født i 1888, og den generation gik ikke bare ind i en forretning og købte alting færdigt, som mange ville gøre i dag - og de passede godt på deres ting og havde dem hele livet.

Det frygtelige er jo, at det egentlig ikke er noget, jeg bruger, så det vil nok blive pakket omhyggeligt ned i en kommodeskuffe og taget frem med mellemrum og beundret med en kærlig tanke til hende, der lagde de mange måneder eller år i arbejdet. Hun døde desværre allerede da jeg var ét år, og derfor kan jeg ikke huske hende.