torsdag, juli 23, 2009

Mode og nyt katalog

Skolepiger 1905
Jeg har lige fået H&M's katalog med posten, og jeg elsker simpelthen at se, hvad de viser af ny mode. Det tager dog gerne et halvt år, før jeg har vænnet mig helt til synet. Her til efteråret bliver grå, mørklilla, hindbærrød og petrol nogle af de hotte farver, og bluserne skal stadig sidde som sprøjtet på.

Når man ser på gamle billeder, ser man rigtigt, hvor meget tidsperioden afsløres i påklædningen. De tre piger er fotograferet i 1905, og dengang gik man åbenbart med hat, selv om man bare var en pige.

Da jeg begyndte at gå i skole, var det ikke almindeligt, at piger gik i lange bukser. Men på skolebilledet fra 1. klasse kan jeg se, at det havde jeg og kun én anden pige på. Mine var hjemmesyet, som en stor del af mit tøj var dengang. Min mor syede også til sig selv - hun var uddannet i tilskæring ud over at være vævelærer og husholdningslærer.

Katalog