tirsdag, december 19, 2006

Et fromt ønske

Overalt hvor jeg færdes, vrimler det med mennesker på desperat jagt efter den perfekte jul og den perfekte julegave - i by, på land og i Blogland.

Jeg garanterer for, at de ikke finder den. Engang skrev man ønskesedler, fordi man ønskede sig noget. Hvis man skriver ønskesedler nu, gør man det, fordi det hører sig til, for i virkeligheden ønsker vi os ingenting. Vi køber tingene, når vi vil have dem - i dag, nu! Vi venter ikke til juleaften.

Butiksejerne ville nok blive kede af det, hvis vi droppede julegaverne, men ellers er der ingen, der ville tage alvorlig skade på sjælen. For de fleste børn er der alligevel løbende gaveuddeling resten af året. Overraskelsernes tid er forbi.

Selv tror jeg ikke på Frelseren, men jeg tillader mig alligevel at have en frelst mening i anledning af hans forestående fødselsdag. Jeg foreslår, at vi overvejer, hvorfor vi tror, at vi er nødt til at blive ved med at købe alle de julegaver, der i virkeligheden rider de fleste som en mare, og som alligevel bliver byttet to dage efter den store udpakningsfest, fordi der er en anden ting, modtageren hellere vil have og synes, hun har mere brug for. En ting.

Der må være noget andet og bedre, vi kan begrave hinanden i.