torsdag, december 17, 2009

Festfyrværkeri

Rådyr i årets første sne
I går havde vi besøg af dette smukke dyr i vores have, hvor der forhåbentlig er fred og ro et par uger endnu.

En af de få ting, jeg kan blive forarget over, er alle de kataloger med fyrværkeri, der havner i vores postkasse - i går var der fire! For min skyld kunne man forbyde fyrværkeri den dag i dag. Mens det nærmest er blevet kriminelt at eje en brændeovn, og det er på kanten bare at have stearinlys tændt, er det stadig helt i orden med fyrværkeri, selv om det forårsager 1500 ulykker på mennesker hvert år. Tænk, hvis man kunne bruge de 350 millioner kroner, der går op i miljøsvineri og lemlæstelse, på forureningsbekæmpelse i stedet for.

'Man bliver udsat for et massivt miljøsvineri uger før og efter nytår, når tusindvis af tons med radioaktive tungmetaller bliver sprængt i luften: barium, cadmium, strontium, Pb, litium samt de tilsvarende sulfater og nitrater, røg og støv. Alle disse 'ingredienser' er sundhedsskadelige og nogle radioaktive (Ba) og kræftfremkaldende ... ingen debatsteder om drivhuseffekten minder om fyrværkeri, skønt følgerne er alvorlige, synlige og ikke mindst målelige.'

Ja, jeg ved godt, at jeg er kedelig, men det tager jeg med. Citatet stammer fra klimadebat.dk.

Rådyr i årets første sne