torsdag, februar 04, 2010

Anderledes gaver

Knud Rasmussens hus
Hvad giver man egentlig ældre mennesker, når de har fødselsdag? Åbenbart spiritus - og det synes jeg er en vanvittig idé, når jeg nu rydder op og ser, hvad man har givet min far i de senere år og ved, at han aldrig rørte andet end et glas rødvin, øl eller snaps. Men han har et bugnende depot af flasker, og mange står stadig i fine æsker. Jeg har flere gange slået til lyd for oplevelsesgaver, og det vil jeg gerne gøre igen. For hvad skal en 80 eller 85-årig med en masse dyre flasker spiritus, han aldrig rører? Jeg kan huske, at min far et år ønskede sig en tur på Knud Rasmusssens museum ved Hundested og en anden gang på Den Hirschsprungske Samling for at se skagensmalerne. Begge dele var en stor succes både for ham og for os.

Vi bor nogle få kilometer fra Knud Rasmussens hus, der nu er museum og enestående smukt både ude og inde, hvor man kan se alle hans personlige ejendele. Knud Rasmussen blev født i 1879 og døde i 1933 efter flere polarekspeditioner i Alaska og Grønland. Vi nød en travetur på store grund med udsigt over Kattegat, og kiggede ind til hans to slæder og kajakken, der ligger i en garage uden for huset med hundepisk og det hele.

Knud Rasmussens hus