mandag, december 20, 2010

Mine bobler

Bil
Jeg har altid været indtaget i en gammeldags Folkevogn - boblen, som alle kender. Den har eksisteret siden 1936 og ændrede sig ikke meget gennem årene, før den gik ud af produktion og blev et stilikon.

Først havde jeg en 1200 i mørkeblå, så en 1302 i mandarin-orange og til sidst en grøn metallic 1303.

Hvis man ikke kører meget og har en garage, er det en fin bil. Jeg havde ingen garage, og når det var frostvejr, var det ikke helt nemt at få ruderne fri for is og dug, hverken på ydersiden eller indersiden. Mange gange er jeg kørt rundt med nedrullede ruder for at kunne kigge ud. En rigtig Folkevogn kører helt op til 7 km på literen, og varmeanlæg har den også, selv om det virker bedst på en rødglødende sommerdag. Men ellers er det skam en udmærket bil - især når man undgår at køre på glatte veje og bagenden skrider ud, fordi sådan en Folkevogn er alt for tung bagi. Eller i blæsevejr, hvor man havner ovre i den modsatte vejbane, fordi den er alt for let foran.

Men smuk er den.