mandag, februar 14, 2011

Hvad spiser vi egentlig?


I går var der en spændende artikel i Politiken om mad. Den amerikanske fotograf Peter Menzel har rejst rundt i verden for at finde ud af, hvad folk spiser. Man siger jo, at en voksen kvinde skal have 2.000 kalorier om dagen og en mand 2.500. Men hvad får en sumobryder, en trucker i USA, en kvæghyrde i Kenya, en model i USA, en bondekone i Kina, en jæger i Grønland eller en grovæder i England? Det var virkelig en overraskelse for mig at læse, at den unge kvæghyrde kunne klare sig med 800 kalorier (en portion majsgrød og en banan) - og den unge tvangsoverspiser fik 12.300 kalorier om dagen! Så vidt jeg kunne se, var den 68-årige kvinde i Kina den, der spiste sundest - hun fik grøntsager, æg, suppe, ris og gode olier.
Jeg har ingen anelse om, hvad jeg får, men jeg har aldrig haft brug for at tælle kalorier. Der er ikke noget så kedsommeligt som den slags regnskaber.

Peter Menzel og hans kone Faith D’Aluisio holder foredrag i Rundetårn den 15/2 og deres indbydende billedrejse i forskellige kulturers spisevaner kan ses indtil 27/3 på en udstilling same sted.