tirsdag, januar 31, 2012

Uden mad og drikke duer helten ikke

Egern
Personalet her i huset er klar med mad og vand, når solsortene vågner :-) Hvis nætterne er meget kolde, tager jeg fuglenes drikketrug ind om aftenen for at undgå, at vandet fryser. Om morgenen sætter jeg så truget ud med vand, og når solsortene vågner, kaster de sig over vand, solsikkefrø og æbler. Det er spændende at følge årstiderne på foderbrættet. Om vinteren kommer flere arter, der trækker væk igen om foråret.

Jeg har lige fundet et sjovt udklip i min mors kogebog om hverdagsmenuer i 1920'erne:

Bollemælk med tvebakker - og kogte ål i karrysovs
Byggrynssuppe - og kåldolmer med bayerske pølser
Brunkålssuppe - og æblekranse i pandekagedej
Æblesuppe med franskbrødsterninger - og fiskeboller i kaperssovs
Brødsuppe med flødeskum - og plukkekød (rester fra suppekogning)

Det er utroligt så meget tidsånd, der er i mad. Der er jo ikke mange af disse retter, jeg ville spise frivilligt.

Egern