onsdag, april 30, 2014

Jomfruen fra Norge


Jeg holder meget af at læse om vores historie, og efter Ken Folletts 'Jordens søjler' og 'Uendelig verden' fik jeg rigtigt øjnene op for middelalderen.

Nu er jeg næsten færdig med Tore Skeies 'Jomfruen fra Norge', som har holdt mig fanget fra side 1. Tore Skeie er historiker, og han skriver meget levende og nærmest journalistisk. Jomfruen fra Norge kan varmt anbefales, hvis man gerne vil vide noget om tiden, inden Norge og Danmark blev knyttet tæt sammen. Vi hører om det storpolitiske spil mellem nordiske konger og adelsmænd - om intrigerne og magtspillet. Dengang lovede man selv spædbørn væk, hvis man kunne se sin fordel i det, og Ingeborg Håkonsdatter (jomfruen fra Norge) blev lovet bort som hustru til den svenske hertug Erik Magnusson. Under læsningen så jeg det hele for mig som en film - alt er så levende beskrevet, magt, svig og kærlighed. Bogen viser os en verden af riddere, slotte og jomfruer, sultende bønder - og et nådesløst samfund med skruppelløse magtmennesker, krigstogter og lejesoldater. Og et politisk system, hvor ægteskab mellem børn kunne afgøre kongerigers fremtid.

Tore Skeie har skrevet flere bøger om middelalderen, der har fået fine anmeldelser.