onsdag, januar 28, 2015

Norge, mit yndlingsferieland


Jeg har to yndlingsferielande, og det er Norge og Danmark, men jeg har gennem tiden haft mange meninger om, hvad en god ferie er. Det er noget med perioder i ens liv, hvor man er optaget af forskellige ting. Jeg har rejst i Norge på alle årstider, og midnatssolen var nok den allerstørste oplevelse.

Da jeg var helt ung, var jeg på nogle solferier i syden og på en lang tur rundt i USA, senere på ferie i Gambia, Senegal og Nordafrika - og på mange bilferier i Norge, Sverige, Finland. I en periode var det storbyferier der trak: London, Stockholm og Amsterdam.

Og hvad er det så, der står tydeligst i erindringen nu mange år efter? I hvert fald ikke sol- og badeferierne, men mere at opleve natur i Norge og fremmede byers kultur. Men også min barndoms campingferier, som var helt primitive, men uforglemmelige fordi familien var samlet om alt: madlavning, opvask, at slå telt op osv. Det var noget af det hyggeligste og også at høre regnen mod teltdugen om natten - i hvert fald når jeg tænker tilbage på det nu.

Billederne er gamle papirbilleder, der er scannet ind, så kvaliteten lader noget tilbage at ønske :-)