søndag, januar 05, 2020

Stedsegrønne planter og fugle m.m.

Vi har en del stedsegrønne planter i haven, og de gør jo heldigvis, at haven mange steder altid er grøn. Vi har blandt andet laurbærkirsebær, kristtjørn og rododendron. Det giver mange gemmesteder til fuglene året rundt.  

Jeg er jo vild med at kigge på fugle og gør, hvad jeg kan for at lokke dem til med foder hver dag året rundt.  

    Her øverst er det en gærdesmutte, som bor i en laurbærkirsebær.  og det nederste billede er et dompappar med hunnen forrest.

Der er ikke så meget, jeg kan lave i haven i øjeblikket, og årstiden gør, at der er andre ting, jeg kaster mig over. Jeg har læst Maria Hellebergs 'Søstrene fra Thy', der udkom i oktober. Det er en bog, jeg slet ikke kunne lægge fra mig. Den foregår under besættelsen og handler om forfatterens mor og morens søskende.

Det bliver også til lidt mere tid foran fjernsynet, hvor bl.a. serien 'Øen' fangede min opmærksomhed. Det er et eksperiment, hvor 14 frivillige skulle klare sig selv i 30 dage på en øde ø uden det moderne livs bekvemmeligheder. Deltagerne filmede selv, og der var ingen, der skulle stemmes hjem, og heller ingen pengepræmie på højkant.