onsdag, maj 28, 2008

Uforglemmeligt

Landskab

Lige pludselig kunne jeg høre Dan Turèlls stemme for mit indre øre sige 'Jeg holder af hverdagen' - denne smukke indspilning, som blev en landeplage i 90’erne og med god grund. Og så satte en associationsrække i gang, der handlede om radioudsendelser, som har gjort et dybt indtryk på mig. Mon ikke vi alle kender det, at nogle få udsendelser glemmer man bare aldrig?

Jeg kan huske en udsendelse fra begyndelsen af 90’erne, hvor Suzanne Brøgger fortæller om, hvor meget hun holder af hverdagens almindelige huslige gøremål og gentagelserne. Det var uendelig smukt fortalt, og jeg mener, hun fortalte om en buddhistisk tilgang til livet. Jeg kan også huske en udsendelse om en ung pige, der boede oppe i en trækrone, hvor hun tilbragte mange timer hver dag i stille pagt med træet.

Selv om jeg har hørt i hundredvis af udsendelser fra fjerne egne af vores klode, er det udsendelser om de helt nære ting i vores dagligliv, der er blevet siddende i min hukommelse.

Har du også uforglemmelige udsendelser lagret i hukommelsen?