tirsdag, marts 23, 2010

At elske ventetid

Fransk anemone
I søndags hørte jeg et indslag i radioen, hvor en musiker fortalte, at hun elskede ventetid! Jeg syntes, det lød spændende, og jeg faldt helt i staver og hørte slet ikke resten af interviewet. Og så tænkte jeg på, at sådan som vi har indrettet vores samfund, bliver inaktivitet jo betragtet som dovenskab, men det er vel nærmere uproduktivt at have for meget fart på. Når vi ind imellem er tvunget til at vente, fx fordi vi havner i en bilkø, bliver vi nemt rastløse og prøver febrilsk på at finde på noget, for ikke at spilde tiden. Mange finder mobiltelefonen frem, har jeg lagt mærke til. Vi er ikke vant til ikke at foretage os noget.

Jeg tror, vi skal være åbne over for alt, hvad der kommer på tværs - betragte det som et tiltrængt åndehul i den daglige trummerum. Gå på jagt efter de stille stunder, nyde dem.