fredag, november 05, 2010

Stemmer i Vollsmose


I tirsdags så jeg udsendelsen ’Stemmer i Vollsmose’, og jeg holder meget af Frans Rasmussens engagerede facon. I ’Stemmer fra opgangen’ sidste år fra Urbanplanen endte det med den skønneste koncert på tv. Hvis man vil, kan man bygge bro med musikken. Inde i hovedet kan jeg stadig høre ’Polovetserdansene’, som jeg hørte dengang. Det var simpelthen så flot, hvad koret præsterede - og det må have været utroligt bevægende for dem selv. På 13 uger lærte koret et stort, klassisk værk fra 'Fyrst Igor' og optrådte med det i DR's koncerthus. Målet var at give koret en oplevelse for livet.

Det hele skyldes et engelsk koncept, som et odenseansk produktionsselskab fik øje på for et par år siden. Et koncept, der lige som i England, hvor folk fra forskellige boligområder blev samlet for at synge i Royal Albert Hall.

Og så tænker jeg, at det var jo korsang, man skulle gå til ...