onsdag, maj 15, 2019

Ny bog om Asta Nielsen



Jeg har i mange år interesseret mig for Asta Nielsens liv. Hun var en verdenskendt filmskuespiller - en af stumfilmens største stjerner, der levede fra 1881 til 1972.

Engang i begyndelsen af 1970'erne oplevede jeg hende blive interviewet til et radioprogram i Radiohuset. Hun var en meget gammel dame med rusten stemme, men havde stadigvæk stor udstråling. Hun må have været omkring 90 år og var nygift. Hendes mand, kunsthandler Christian Theede, var med i studiet, og deres lykke lyste ud af dem begge.

Siden dengang har jeg læst alt, hvad jeg har kunnet finde om Asta Nielsen. Hendes baggrund og liv er ganske usædvanlig. Men hun var også selv usædvanlig – viljestærk og ikke i tvivl om sit eget værd.

Nu er der er netop udgivet en ny bog om Asta Nielsen. 'Maske og menneske - Asta Nielsen og hendes tid', hedder bogen, som er skrevet af litteraturforskeren Lotte Thrane. Det er et grundigt, indbydende og utrolig smukt værk om Asta Nielsens liv og den tid, hun levede i. Bogen er bygget kalajdoskopisk op med en række essays, tematiske nedslag i hendes liv, karriere og tid.

Asta Nielsen boede i mange år i Tyskland, men vendte i 1939 tilbage til Danmark, hvor hun håbede at kunne fortsætte sin karriere som skuespiller og instruktør. Sådan gik det ikke. Hun fik hverken roller, opgaver eller biografbevillinger. Men hun havde mange talenter – også som forfatter, fortæller og billedkunstner.

Asta Nielsen blev et ikon for avantgarden, en stjerne, som blandt andet fik opkaldt parfumer, cigaretter, biografer og endda en vals efter sig.

Det har været en stor glæde at læse 'Maske og menneske - Asta Nielsen og hendes tid', og jeg har nydt at se de mange billeder. Bogen er den mest grundige, jeg har læst om Asta Nielsen.

For nylig så jeg dokumentarfilmen 'Den talende muse' af Torben Skjødt Jensen. Det er en film, der kaster nyt lys over dunkle punkter i Asta Nielsens liv baseret på telefonsamtaler med vennen Frede Schmidt i 1957 til 59.

Ind imellem har jeg lyttet til journalist Jens Dreyer, der interviewede Asta Nielsens om hendes liv i 1969-70 til tre udsendelser, der hed ’Mit livs eventyr’. Det er muligvis disse udsendelser, jeg optog i sin tid som ny lydtekniker i DR.

P1’s Anna Elisabeth Jessen lavede i 2018 en serie på fire podcasts om Asta Nielsen, som kan høres her.

Lotte Thrane 'Maske og menneske - Asta Nielsen og hendes tid'

Gads Forlag