søndag, oktober 17, 2021

Lyspunkter i mørket

Uddrag af min dagbog:

Det er ganske forfærdeligt med mordene i Kongsberg i Norge!

Jeg er begyndt at bruge en dagslyslampe hver morgenen - en lille time med 10.000 lux gør underværker. Og med en kop te og aviserne flyver tiden afsted, uden jeg føler, jeg er lænket til lampen.

Nu er børnenes efterårsferie begyndt, og Bella er taget til Jylland for at besøge en veninde.

Efteråret er en dejlig tid at gå på jagt i - altså med kameraet - bare på med vandrestøvlerne! Udover sjove svampe er der masser af flotte frøstande i øjeblikket. Luften og lyset fortæller, at det ikke længere er sommer, men der er stadig dage, hvor vi har kunnet nyde kaffen ude i solen.

Lige nu er der havtorn mange steder ved vores kyster. De pynter så fint, fx på en kage. Min hjertenskær er god til at bage, og da vi havde gæster i går, blev disse fine gulerodskager tryllet frem. Her er opskriften, men jeg vil dog anbefale at bruge rapsolie, som er sundere end vindruekerneolie.

350 g sukker
240 g revet gulerod
250 g mel
3 g natron
3 g bagepulver
3 g kanel
190 g vindruekerneolie
3 æg
50 g valnødder
25 g græskarkerner

Pynt:

Flødefriskost
Flormelis
havtorn

Alt røres sammen og lægges i en smurt form. Kagen bages ved 165 grader, til man kan stikke en strikkepind i den, uden at noget hænger fast. Pynt med flødefriskost rørt med lidt flormelis - og gerne havtorn. De små kager her er formet med en kageudstikker.