onsdag, juni 25, 2008

Besøg af en globetrotter

Vi har haft besøg af jordomrejsefætter hele eftermiddagen. Det har været virkelig hyggeligt - han er i Danmark i øjeblikket, mens hans sejlbåd ligger i havnen i Havana. Han venter på, at hans cubanske kæreste kommer hertil, men det er en kamp med myndigheder om papirer - et bureaukrati, der får hårene på hovedet til at rejse sig, hvis man ikke kender nogen i systemet. Og hvad det ene system ikke giver af udfordringer, giver det andet.

Vi har set de dejligste billeder på hans computer af Havana, gadeliv, fuldstændig faldefærdige huse, hvor altanerne er holdt fast med stilladser rundt om husene, markeder, forretninger, almindelige menneskers stuer, bilerne fra 1950'erne o.s.v. En geografiundervisning i billeder og fortælling, der gjorde stort indtryk. Jeg ville aldrig bytte og bo på Cuba, hvor boligerne er så usle, hvor man næsten intet tjener, selv om man er tandlæge, internet er ukendt for almindelige mennesker og en del af basisfødevarerne er rationerede.

Jeg vil ikke bo på Cuba (om jeg fik muligheden), i Sydspanien eller i Sydfrankrig. Selv om vi har en mørk årstid i Danmark i nogle måneder om året, er det her, jeg vil bo, også når jeg bliver gammel. Jeg vil være, hvor mine venner og familie bor - midt i den danske natur med lyse nætter og bøgeskove. Og hvis fætters kæreste kan omplantes hertil, vil jeg med spænding være vidne til hendes akklimatisering til vores breddegrader.