tirsdag, juni 10, 2008

Nyt elefanthus

Jeg er lige kommet hjem og har kastet mig over avisens artikel om det nye elefanthus i Zoologisk Have i København. Hvor jeg dog under dyrene at få et godt sted at være. Og godt ser det ud til at være efter billederne at dømme og journalistens beskrivelse.

Det er den verdenskendte engelske arkitekt Norman Foster og den danske landskabsarkitekt Stig L. Andersson, der har tegnet anlægget. Nu får elefanterne sandkasser og masser af plads at bevæge sig på og svømme i. Arealet er på hele 10.730 kvadratmeter (10 % af havens areal) mod før 2.025. Og publikum får en enestående mulighed for at kigge på dyrene. Det gamle elefanthus, som er fra 1. verdenskrig, skal laves om til restaurant, og mon ikke det er bedre egnet til det?

Elefantflokke er matriarkater, har jeg lige læst. Her er det gamle Ida, der styrer. Jeg skal i Zoo i min ferie, det er helt sikkert.