torsdag, februar 07, 2013

Danmarks bedste lærer


I tirsdags efterlyste dagbladet Politiken Danmarks bedste lærer - avisens nye undervisningspris sætter fokus på dygtige lærere.

Hvis vi nu tænker tilbage på vores egen skoletid, er der så én lærer, der skiller sig positivt ud og står tydeligt i erindringen? Ikke for mig, men siden Monsieur og jeg blev gift, har jeg hørt ham fortælle om sin fantastiske klasselærer fra 6. klasse, der lærte eleverne at bruge deres fantasi. Selv husker jeg mest lærere, der var uegnede til jobbet, så jeg blev helt misundelig, for Monsieurs lærer måtte da have haft helt usædvanlige evner. Og da jeg havde hørt på lovprisninger af hr. Johansen i 17 år, kunne jeg ikke styre min nysgerrighed længere. Jeg fandt hans adresse i telefonbogen og skrev et brev, hvor jeg fortalte, hvem jeg var, og hvorfor jeg skrev - og spurgte, om han havde lyst til at komme og besøge os. Allerede næste formiddag ringede telefonen, og det endte med, at vi blev inviteret til frokost oppe i hr. Johansens sommerhus. Han var kun 27 år, da Monsieur fik ham som klasselærer, men det var en høj alder for en 13-årig. Han var mere end dobbelt så gammel! Men aldersforskelle udlignes som bekendt med alderen. Nu er det 8 år siden, jeg skrev brevet, og det kom der et usædvanligt venskab ud af ...

Har du haft en uforglemmelig og dygtig lærer?