mandag, februar 04, 2013

Når solen skinner, får jeg lyst til at så


I dag er det tøvejr og meget gråt, men i lørdags havde vi det dejligste solskin. Min fuglefoderplads ligger på østsiden af huset.

Når solen skinner får jeg lyst til at så nogle af alle de frø, der ligger parat: lyserød pæonvalmue, spansk marguerit, Susanne med det sorte øje, høstanemoner fra min fars have - og tropisk snerle. Men jeg venter nok til cirka 1. marts. For nogle år siden fik jeg en pose pragtsnerlefrø af en veninde. Frøene kom til at bo i en urtepotte i vores entré, som udmærker sig som indbygget drivhus. Rekorden var 75 nye blomster på én dag, og i løbet af en måned var hele entreen fyldt med blå snerleblomster og planternes omsiggribende fangarme, der grådigt bemægtigede sig alt inden for en konstant voksende rækkevidde.

Snerlerne gror nu hver sommer i min entré. Pragtsnerler (Ipomoea Clarks Blue) med hjemsted i Mexico bliver flere meter høje, og blomsten åbner sig om formiddagen og lukker sig om eftermiddagen.