søndag, august 12, 2018

Ny bog, loppefund og endelig regn

Hvor jeg dog nyder, at temperaturen er faldet, og vi ikke mere har tropenætter. Torsdag aften fik vi godt og vel 10 millimeter regn, og det har fået græsset til at begynde at vokse igen.

Jeg elsker jo loppemarkeder, og jeg har fundet en del malede sten gennem årene, som jeg bruger til bordpynt eller til at holde på servietter, når vi spiser i haven.

Jeg er ved at læse en bog, som i den grad har fanget min interesse, og som Lisbeth har været så sød at anbefale. 'Helvig' af Winni Østergaard handler om livet i 1800-tallet. Det er første bind i en trilogi, der foregår i årene 1816 til 1838 blandt bønder og daglejere, husmænd og håndværkere, spindersker og fattiglemmer, præsten og degnen - og en tugthusfange. På baggrund af studier af datidens kilder har forfatteren rekonstrueret en hel tids samfund, og personerne i bogen er alle hentet ud af arkiverne og kirkebøgerne.

Her er mit nyeste loppefund. En batikfarvet top. Da jeg var ung, var batikfarve højeste mode. På en ferie i Gambia så jeg de smukkeste mønstre, og noget af stoffet købte jeg med hjem og har stadigvæk.