søndag, juni 30, 2019

Besøg i haven - og fiskeørnerede

Vi har to gange i de sidste par uger haft besøg af en ræveunge, som kommer og drikker vand af fuglebadekarret.

Da jeg gik og lugede et vildnis i haven i går morges, lød der pludselig denne velkendte gada-gung-gada-gung, og så kom et rådyr løbende ind i haven med sine to kid. Jeg gjorde mig lillebitte for at nyde synet uden at blive set. Men de så mig efter 10 sekunder og løb væk. Det var et syn for guder af tre smukke dyr. De to unger var forskellige. Den ene var ensartet brun, og den anden var brun med mørke tegninger.

En af mine venner fortalte mig, at fiskeørnene og de tre ungers liv i Gribskov kan følges direkte på Naturstyrelsens hjemmeside, hvor et webkamera sender live fra reden. Siden 2011 har et fiskeørnepar haft en rede i et højt grantræ i Gribskov. Fiskeørne er yderst sjældne i Danmark, og parret i Gribskov har tilbragt vinteren sydpå. Alle kan nu følge livet i reden, der er placeret i 30 meters højde med frit udsyn til alle sider. Da jeg kiggede med via livestreaming i går aftes, kom en af forældrene flyvende med en ret stor fisk i kløerne. Den tog sig god tid og fodrede langsomt sine unger, som er cirka en måned gamle.