søndag, september 13, 2020

Åben have hos Nina Ewald

Jeg har været til åben have hos Nina Ewald i Holte i dag. Hun inviterede indenfor via Giftfri Have og Naturens Dag, og det var jeg jo nødt til at opleve, da hun er min store haveguru. Jeg holder meget af hendes bøger om haver - i den kommende uge udkommer en ny, Design med græsser - Mere natur i haver og anlæg, som hun har skrevet sammen med Poul Petersen fra Overdam Planteskole.  

Vi kom som de første og fik en snak både med Nina og hendes mand, der står får biholdet i haven. Jeg nød at se de mange smukke ting, der bruges i haven, og hvor man tydeligt kan se, at Nina har en fortid som indretningsarkitekt.  

Nina Ewald og Georg Messmanns have er ikke ret stor, kun knap 600 ㎡, men fyldt med ideer og inspiration. Der er mange forskellige slags højbede med stauder, græsser og selvsåede planter, der gror lidt, som de selv vil sammen med klippede buksbom. Der er også mange roser, fortrinsvis de gammeldags. Overalt er der kroge og hjørner med inspirerende tableauer og sjove detaljer. I september er det de sent blomstrende stauder og græsserne, der er i fuld gang. Haven har en lille køkkenhave med et smukt drivhus af cedertræ, fyldt med tomater og chili – og Georgs bigård med to gammeldags trugstader.