lørdag, september 26, 2020

Udvidelse af min horisont

Det var en utrolig masse regn, vi fik i går. Min regnmåler måtte tømmes i går eftermiddags, fordi den var fuld, men vi fik i alt cirka 55 millimeter.  Himlen var mørk som bly hele dagen - sikke en kontrast til de tre skønne dage før.   

Torsdag tog vi på en tur i det fine vejr og kørte til Overdam Planteskole i Hørsholm, som jeg var jeg blevet anbefalet af Nina Ewald, da hun havde åben have. Planteskolen blev grundlagt i 1943, og den har nu fem udstillingshaver, som blæste mig fuldstændig bagover - der er fantastisk!   Specialet er græsser og med hele 150 sorter.  Hvor kan man fx se sådan en samling af elefantgræsser? Det kan man kun på Overdam Planteskole, hvor der er mere end 70 sorter i samlingen  - og den bliver hele tiden udbygget med nye sorter.  

Udstillingshaverne er græshaven og den klimatilpassede have, som  findes ved siden af beboelseshuset - og samlingen af elefantgræsser, den nye udstillingshave og blomsterengen findes på den modsatte side af vejen.   En af haverne er kombinationshaven, hvor man kan se fantastiske sammensætninger af stauder og græsser.  Blomsterengen er anlagt i 1997 med et begrænset antal sorter af græsser og stauder.

Hvert år er der en række kurser i bl.a. beskæring og sommerblomster og også rundvisninger for firmaer, kommuner, haveselskaber, planteskoler, fagskoler, universiteter m.m. De fleste rundvisninger foregår i september.   

Her i weekenden vil jeg tage på Frilandsmuseets havedage, hvor der er fokus på bierne. På Frilandsmuseet har bierne det rigtig godt - faktisk så godt, at der er nogle af de mest sjældne biarter, der findes i Danmark.  Ifølge Henning Bang Madsen fra Biologisk Institut, udgør Frilandsmuseet stort set alt det, der er godt for bier: masser af flora, ingen brug af pesticider og mange redesteder, fx lerklinede vægge, stråtage og træ med borehuller efter biller.