fredag, august 01, 2008

Madame - stadig uden reklamer

Jeg har modtaget en mail fra firmaet Cision med følgende ordlyd:

»Kan bloggen (også) bruges til PR-formål?
Blogs bliver i stigende grad set som et vigtigt medie og blogskribenter som indflydelsesrige meningsdannere. Det har fået PR-branchen til at fatte interesse for blogs som et middel til at skabe omtale af produkter, brands og virksomheder.

Men har blogskribenter overhovedet lyst til at blive kontaktet af PR-konsulenter, og hvordan skal den kontakt så foregå? Det har vi sat os for at undersøge - forhåbentlig til gavn for såvel bloggere som PR-folk.

Derfor håber vi, at du vil bruge 2 minutter på at besvare nogle spørgsmål om din holdning til at modtage information og henvendelser fra PR bureauer eller virksomheders PR-medarbejdere.

Hvis du er interesseret, sender vi gerne undersøgelsens resultater til dig.


Vind biografbilletter!
Ved din besvarelse deltager du i lodtrækningen om 5 x 2 biografbilletter til Nordisk Films Biografer.«

Cision oplyser ikke noget om sig selv i henvendelsen, men firmaets hjemmeside fortæller blandt andet, at 'Cision er verdens førende globale udbyder af mediesøgning, distribution af informationer, medieovervågning og medieanalyser', at 'Cision tilbyder Media Intelligence og indsigt, som forbedrer vores kunders kommunikationsarbejde og omdømme' og 'Vi maksimerer resultaterne af virksomheders medieindsats.'

Kort sagt en gang bullshit, som giver mig knopper. Hertil kommer den alternative logik i, at blogskribenter, der ikke bryder sig om at blive kontaktet af PR-agenter, forudsættes at ville bruge tid på at udfylde et spørgeskema om, hvorvidt de bryder sig om det eller ej, hvis man vifter dem om næsen med en biografbillet. Men selvfølgelig: på den måde har man sikret sig, at kun interesserede blogskribenter svarer, og man kan dokumentere over for sine potentielle kunder, at der er god mening i at henvende sig til blogverdenen - for der var jo ingen uinteresserede bloggere i undersøgelsen!

Media Intelligence?