mandag, april 26, 2010

Lev i dagtætte rum

I mange år var Dale Carnagie et hot navn inden for selvudvikling. Han har skrevet nogle kloge bøger om at leve livet uden bekymringer. En af dem fandt jeg i går, hvor jeg ryddede op i min fars hus, og den var fyldt med min mors understregninger. Der var et bogmærke ved afsnittet 'Lev i dagtætte rum' og her er en opsummering:

Luk skodderne for fortiden og fremtiden.
Er jeg villig til at leve i dag i stedet for at bekymre mig for fremtiden?
Forbitrer jeg en gang imellem min tilværelse ved at beklage mig over ting, der er sket tidligere og forlængst overstået?
Står jeg op om morgenen med den faste beslutning at gribe dagen for at få det mest mulige ud af disse 24 timer?
Kan jeg få mere ud af livet ved at lukke fortid og fremtid ude? Hvornår skal jeg begynde? I næste uge ? I morgen? I dag?

Disse tanker er tænkt længe før Eckhart Tolle gjorde 'Nuets kraft' til en storsællert. Måske kan vi lære noget af børnene? Her er sønnike fotograferet, da han var knapt to år. Han bekymrede sig vist ikke om ret meget andet end nuet ...

Frederik