torsdag, september 27, 2018

Naturlommekalenderen og haven nu


J eg vil gerne slå et slag for denne lille bog, som er helt uundværlig for mig. Naturlommekalenderen har små tekster, der hver dag fortæller om, hvad der sker i naturen. Derudover er der små tekster om vejret i de sidste fem år, stjernekort, en artikel om ulvene, genfundshistorier baseret på ringmærkning - ja, artikler også om mange andre ting. Bagest i kalenderen er der blandt andet tabeller for chillfaktor, vindstyrke og en oversigt over værdier for mål og vægt. Det er forlaget Rhodos, der udgiver Naturlommekalenderen.

Min have har stadigvæk et væld af roser. Især klatrerosen blomstrer så flot og langvarigt som nogen sinde. Og sommerfuglebuskene har blomstret siden juni og gør det endnu.

I dag har jeg lånt Edvard Hoems 'Høstkarl i himlen', som mine norske blogvenner måske kender, og jeg er fuldstændig opslugt! Hoem er en af Norges store forfattere og har fire gange været indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris. Det er første bind af fire og følger en slægt fra 1874. Nogle vælger at udvandre, og andre bliver i Norge.