søndag, september 09, 2018

Nu kan efteråret bare komme an

September kan have helt magiske morgener, når der er lidt tåge og dugdråber på spindelvæv i haven.

Jeg har arvet nogle bøger, som jeg er utrolig glad for - H.C. Andersens samlede værker i 18 bind, udgivet af Gyldendals Forlag. Bøgerne er fyldt med dejlige billeder af Andersens egne tegninger, papirklip og billeder fra gamle bogudgivelser. Siden sønnike havde en stor opgave i gymnasiet om H.C. Andersen, har jeg været fuldstændig solgt. Her skulle være læsestof til de lange, mørke vinteraftener mange år frem.

Om ikke så længe vil man rigtigt kunne mærke, at dagene er blevet kortere. Det er noget, jeg ikke har det godt med, og sidste vinter købte jeg en lysterapilampe. Det er en lækker lille sag med et behageligt lys, og den hjalp hurtigt. Jeg følte mig meget mere frisk og glad og med mere energi. Jeg kunne mærke en forskel allerede efter tre dage. Jeg har læst, at man helst skal sidde i lyset om morgenen eller om formiddagen. Jeg sætter lampen cirka 50 centimeter fra mig og har den tændt i ½ til 1 time, mens jeg spiser morgenmad, læser avis, kigger på e-mails og på Instagram og Facebook. Men man kan også bruge den i kortere perioder nogle gange om dagen, som der står i vejledningen. Lampen er lille og lyset er behageligt - og man behøver ikke at kigge ind i lampen.

Anbefales alle, der som jeg har det svært med mangel på lys.