fredag, juli 26, 2019

Glæder sidst i juli

Blogland holder ferie, og det er nok meget godt, at vi også nyder lidt pauser.

De sidste dage er blandt gået med at kigge på sommerfugle. Nu er der nemlig kommet nogle - dog ikke mange. Indtil videre er her dagpåfugleøje, kejserkåbe, citronsommerfugl, tidselsommerfugl, nældens takvinge og engrandøje. Jeg er ikke god til at huske navnene, men hver gang jeg er i tvivl, prøver jeg at finde ud af, hvilken art jeg har set.

Jeg læste hos Haveselskabet, at vi kan friste sommerfugle med alkohol og søde sager. Lav en blanding af 2 dl rødvin, 2 dl vand, 100 gram sukker og ¼ pakke gær, og lad den stå og trække et par dage. Læg tykke snore af bomuld eller andet sugende materiale i blandingen, og lad dem blive godt mættede. Hæng snorene op i haven, og du vil blive overrasket over, hvor mange sommerfuglearter du kan lokke til. Om dagen flokkes dagsommerfuglene om snorene, og i skumringen kan du studere de mange natsommerfugle, der sætter sig og suger den gærende sukkersaft.

Torsdag havde vi 30 grader her, og det er alt for meget til mig.

Når det bliver for varmt, holder vi meget af at tage til stranden og sætte os i klitterne med et måltid mad. Nede på sandet langs vandet har der været næsten sort af mennesker de sidste dage.