onsdag, juli 17, 2019

Truede sommerfugle

J eg er meget optaget af naturen, og af at vi passer godt på den. Frilandmuseet i Lyngby er et af de steder, jeg holder af at gå. Her dyrker man gamle kornsorter og æblesorter, holder bier og har gamle danske husdyrracer.

I Frederiksborg Amts Avis læste jeg i går, at biologer er blevet opmærksom på, at manglen på sommerfugle kan skyldes, at fårehold spiser de blomster, hvor sommerfugle skulle have suget nektar. Det ser man fx i Heatherhill, Rågeleje. Vi får færre og færre sommerfuglearter, og af dem, der er tilbage, bliver der færre og færre individer. Nu har man lavet et forsøg, hvor man spærrer områder af, så planterne ikke bliver spist af får, og hvor der ikke må kælkes om vinteren. Forsøget skal evalueres om fem år.

I min have har jeg kun set omkring 20 sommerfugle i hele denne sæson. Det er så sørgeligt! Jeg har ellers seks sommerfuglebuske og andre blomster, som sommerfugle holder af.