mandag, juli 27, 2020

Et par anbefalinger

Mine sommerfuglebuske er sprunget ud i al deres skønhed - men her er stadig kun få   sommerfugle.  Jeg følger gruppen Sommerfuglehaver på Facebook, og her skriver biolog Michael Stoltze, at vi kun har 1/3 af det antal sommerfugle, der plejer at være, og at det formentlig skyldes de sidste tre års ekstreme vejr: tørke og  rekordvarme i 2018, tørke i sommeren 2019 og en meget våd og rekordvarm vinter her sidst. Plus usædvanlig kulde i maj og juli i år. Men det kan ændre sig de næste to uger, så vi igen får mere normale antal sommerfugle.

Jeg følger den engelsk tv-serie 'Ekstreme togrejser', som er blevet sendt over fem sæsoner. Den er eventyrlig og spændende - oplysende om vores historie og selvfølgelig jernbanens historie. Jeg har lige været i Sibirien med værten Chris Tarrant, som med en selvironisk attitude rejser verden rundt og deler ud af sine oplevelser.  At høre hvordan man anlagde jernbane i Afrikas jungle eller tværs igennem bjergene Alperne - eller gennem Chile og Bolivia, jeg er målløs. 

Og så har jeg lige opdaget et lille museum, jeg må reklamere for.  Det er stormagasinet Magasins museum, som  ligger i Vingårdsstræde 6 og fortæller med skiftende udstillinger om 150 års Danmarkshistorie med stormagasinet som udgangspunkt. Alt er indsamlet af de ansatte. Der er gratis entré, og man bliver mødt af en museumsvært (altid en tidligere ansat), som fortæller meget levende om, hvad der er udstillet, og udstlillingen udskiftes jævnligt. Magasin blev grundlagt i Aarhus i 1868 og havde egen fabrik. Der var 130 forretninger, da virksomheden var størst!