tirsdag, oktober 16, 2007

Det var hyggeligt

I fredags, da jeg løb gennem avisens tillæg om Kulturnatten, stødte jeg på ordet fremkaldervæske. Igen blev jeg sendt en tur tilbage i tiden, og et andet ord meldte sin ankomst i baghovedet: hygge.

Hvad er hygge egentlig? Det har altid undret mig, at man siger, at ordet hygge kun findes på dansk. Kan det være rigtigt?

For mig har hygge været forskellige ting i de forskellige livsfaser. Nu er det fridage hjemme med kattene og Monsieur, med læsning af bøger og aviser - eller i gode venners selskab. At gå ud og spise eller at være sammen med veninder.

Som barn var hygge at gøre noget sammen med især min far, som var god til at inddrage mig i det, der interesserede ham selv. Vi samlede på frimærker - og så gik vi jævnligt i mørkekammer og lavede sort/hvide billeder. Først hængte vi et sort stykke stof for vinduet og satte en rød pære i lampen i loftet - og derefter fik jeg til opgave at stå med billederne i de forskellige kar: fremkaldervæske, fikservæske og til sidst under rindende vand, før de blev lagt til tørre. Vi var rigtig gode til det, og jeg vidste ikke noget bedre end at stå der og frembringe ’kunstværker’ sammen.

Når jeg bliver ældre, gætter jeg på, at det vil være hyggeligt, når familie eller venner kommer på besøg og fortæller om, hvad de har oplevet. Og at gå i haven og pusle om planterne og lave god mad.

Hvad er hygge for dig? Har du gode ideer til os andre?