søndag, december 09, 2007

Den hyggeligste tradition

Unicef julekortJeg elsker at få julepost, jo mere jo bedre, og jeg skriver selv cirka 30 julebreve og 15 julemails hvert år. Til visse familiemedlemmer er det dog bedre med en telefonsamtale med ønsket om en god jul. Det tager selvfølgelig sin tid, og jeg begynder som regel at tænke på det 1. søndag i advent for at fordele brevskrivningen hen over ugerne. Foran mig har jeg lige nu en stor stabel julekort, der minder mig om, at hvert fald de breve, der skal til udlandet, skal af sted om nogle dage.

Julekortene er en tradition, jeg har taget med mig fra mit barndomshjem, hvor min far skrev mindst det samme antal til hans og min mors venner og vores familie. Min mor skrev endda med veninder, hvor hun nu kun havde denne kontakt én gang om året, for det betød meget for hende. Hun skrev med Hilma i Sverige, som hun havde gået på kursus med i 1954, og de skrev sammen, til min mor døde for 9 år siden. Min mor skrev også med vores tidligere nabo, Laila, selv om hun var flyttet i 1960.

Skriver du julekort eller julebreve? Er du eventuelt gået over til e-mails - eller gider du slet ikke den slags?