onsdag, december 19, 2007

Kendtes gravsteder

Jeg er flere gange tilfældigt faldet over www.gravsted.dk når jeg har søgt oplysninger på kendte danskere. Det er et spændende site med over 2000 billeder af berømte danskeres grave og med en mini-biografi om deres liv. Der er flest danske skuespillere og forfattere, men også blandt andet politikere og sangere. Billederne er beskyttet, så ingen billeder her - men kig selv, for websitet er virkelig imponerende og overskueligt, da der er en gruppeinddeling, som gør det nemt at finde rundt.

Der findes en international pendent, www.findagrave.com hvor 19 millioner kendte menneskers gravsteder kan findes i 84 forskellige lande. Sitet er startet i 1995 og har også et diskussionsforum ud over billeder af gravstederne og en biografi. Man kan ved at ’besøge’ gravstederne lægge blomster og skrive hilsner. Kig selv!

Melby kirkegård

Som jeg skrev om tidligere på måneden, har vi kun én berømthed på vores lokale kirkegård, så vidt jeg ved. Men Maren Jensdatter, der døde i 1846, og som jeg ikke aner hvem var, har den smukkeste grav'sten' af støbejern. Sådan én har jeg aldrig set før.