mandag, marts 10, 2008

Nap en lur

Jeg har altid afskyet at sove til middag - måske en rest af barndommens følelse af forladthed, når man blev lagt i seng? Men med nye vaner opstår nye behov. Vanen er, at vækkeuret nu ringer lidt i fem, og så kan man godt føle sig lidt flad ved 15-16-tiden. Så når det går hjemad, falder jeg som regel i søvn. Og det er forbløffende, som selv en ganske kort powernap kan kvikke op - jeg vågner, som om jeg havde sovet i en time eller to, selv om jeg kun har været væk et kvarters tid. Nu er det så heldigt, at det som regel ikke er mig selv, der sidder ved rattet, for så ville både jeg og mine medtrafikanter have et problem.

Hillerød kommune blev berømt for nogle år siden for at tillade powernapping på rådhuset i arbejdstiden. Gad vidst, om det stadig er sådan? Den slags har det vist desværre med at gå i sig selv igen.

Er der andre end mig, der har hang til en lur midt på eftermiddagen?