tirsdag, marts 25, 2008

Tidsmaskinen: solbær!

Bedst som jeg sidder og arbejder, er jeg tilbage i min barndom - igen. Vi havde lige fået nye forsyninger af solbærte i afdelingen, og en enkelt kop, så var jeg hjemme i min mormors kæmpe have mellem hendes solbærbuske i solskin, på bare tæer, og der duftede både af solbær og nyslået græs, og ribsene hang ved siden af i lange klaser og havnede i min lille blå plasticspand. Associationerne løber nemt videre - nu til den gård, jeg ofte besøgte med min mor, fordi hendes gode veninde boede på en gård i Slagslunde, Schellerupgård. Det er især grisestalden, jeg stadig kan lugte, men også den lille pony, gårdens yngste ejede - og killingerne som rendte rundt om mine ben, men som jeg IKKE måtte få én med hjem af for min mor. Jeg var utrøstelig. Men så gik vi en lang tur langs markerne og savnet gled en smule i baggrunden. Den gamle gårdejer, venindens far, var lun og rar, og der var altid jordbær med fløde.

Jae, det var den solbærte ...

Kender du det?