tirsdag, juni 23, 2009

En tur i tidsmaskinen

Sommerfugl
Da jeg sad i liggestolen i går og læste aviserne, bølgede der pludselig en velkendt duft fra barndommen gennem luften - duften af fyrretræer i varmt vejr. Og straks var tankerne tilbage i min onkels sommerhus i Rørvig, hvor jeg har tilbragte mange dejlige timer hver sommer.

En gåtur i skoven kan også på et splitsekund sende mig tilbage til oplevelser tidligere i mit liv. Duften af vådt mos - og den helt specielle lugt af skov.

Eller lyden af trækroner, når bladene hvisler i vinden.

Eller en lugt i en forretning, som minder mig om en bestemt dag, hvor jeg var med min mor ude at købe ind. Og straks ser jeg en butiksrude, med vandet løbende ned på indersiden - en osteforretning - og jeg bliver budt en skive ost med rød skorpe af en tyk dame i hvid kittel.

Kender du det? En lugt, et syn, en lyd, der giver dig en tur i tidsmaskinen?