lørdag, juni 06, 2009

Fødselsdagsfesten

Dansk mark i juni
Vi var til en stor fødselsdagsfest i går - min veninde havde samlet tre generationer af familien og sine venner. Den mindste gæst var kun otte måneder og sad med til bords på skødet af sin mor.

I gamle dage fik man altid suppe, steg og is til fester, men nu er opfindsomheden langt større. Vi fik udskårne meloner med fyld af rejer og grønne asparges, oksemørbrad med en masse forskellige grøntsager og rødvinssovs - og nøddekaller med frugt og to slags is. Når jeg i ny og næ ser ugebladet Hjemmmet, kaster jeg mig altid over rubrikken 'Ugens menu' fra gamle dage og fryder mig over at se, hvor anderledes maden var tidligere. I 1963 spiste man fx ristede nyrer, kan jeg se - det tror jeg ikke, der er ret mange, der spiser i dag.

Det var en dejligt fest, vi var til. Desværre kom serveringsdamen til at hælde sovs ned af min bordherres lyse jakkesæt - men jeg reddede heldigvis min taske fra samme skæbne.

Solen skinner, og jeg glæder mig til en dag uden pligter andet end indkøb.
Hvad har du af planer for dagen?