tirsdag, november 27, 2018

En total forvandling ...


Hvad bruger en milliardær egentlig sine penge på? Ja, Lennart Lajboschitz købte en gammel kirke for 10 millioner kroner og lavede den om til et farvestrålende og meget populært forsamlingshus med fællesspisning, bordtennis, film- og musikarrangementer og meget mere.

I 2014 nedlagde man fem folkekirker i København. I 2015 åbnede Absalons Kirke igen som Folkehuset Absalon. Det har jeg længe gerne villet besøge, og det gjorde jeg i dag sammen med min gode veninde Mette og min hjertenskær.

Liflig musik lød inde fra det store tidligere kirkerum, folk sad og spillede spil eller drak kaffe og spiste kage - eller arbejdede ved en bærbar computer. Stemningen var afslappet og imødekommende.

hjemmesiden kan man læse:

'Du kan betragte stedet som en forlængelse af din egen dagligstue. Fyld derefter stuen med venner, bordtennis, musik, backgammon, film, banko, mad, kaffe, skak, yoga, loppemarkeder, plademesse, foredrag og alt mellem himmel og jord. Så har du Absalon! Vi tror på, at det, der giver livet værdi, er de sociale bånd, vi knytter til hinanden – og med Absalon ønsker vi at skabe en ramme for lige præcis dette' ...

Det lyder da godt, ikke? Jeg kommer i hvert fald meget gerne igen!