søndag, november 18, 2018

Læsehygge

De lange mørke aftener lægger op til at læse, mens ilden knitrer i brændeovnen, og musikken fylder rummet fra min Roberts Internetradio.

Jeg er i gang med en bog, som jeg virkelig nyder at læse, Minik Rosings erindringsbog 'Rejsen til tidernes morgen. Jorden set fra Grønland'. Rosing er professor i geologi, og bogen, som er en stor kærlighedserklæring til Grønland, har både en personlig og en forskningsmæssig vinkel. Han har med god grund vundet et hav af priser for sin formidling.

Når jeg ser omtalen af en bog, som fanger min interesse, skynder jeg mig at blive skrevet op til den på biblioteket. Nye bøger skal man som regel vente lidt på, men man ved aldrig hvor længe. Nu er jeg i den lidt uheldige situation at være nummer 1 i køen til at låne hele seks bøger, og man har dem jo kun i en måned.

I øjeblikket er jeg mest til biografier, og på listen står blandt andet de nye bøger af Poul Thomsen og Alberte Winding.