fredag, december 11, 2020

En tur i tidsmaskinen

Vil du med på en travetur i Liseleje? I går eftermiddags gik vi en tur gennem Liseleje. Der var ganske dejligt, selv om det var koldt. På den store parkeringsplads holdt tre store busser, som havde fragtet skovbørnehaver til stranden og naturlegepladsen. De små børn morede sig kongeligt! Naturlegepladsen blev opført for 10 år siden, og den er blevet utroligt populær. 

Vi har et fint gammelt badehotel, Liselængen - Liseleje Badehotel. Her er den meget populære Kaffestuen. I Liseleje er mange af de gamle huse bevaret. Om vinteren er her normalt ikke mange mennesker at se, men det var der i går - sikkert på grund af coronarestriktionerne.

Liseleje har 2.500 indbyggere kan jeg se på Wikipedia, men om sommeren stiger befolkningstallet voldsomt. 

Og så lige en tur i tidsmaskinen. Her er et billede fra min farfars fortoalbum. Det er fra 1914, har han skrevet nedenunder. Dengang cyklede min farfar og farmor til Liseleje fra København, hvor de boede. Det har været en tur på 60-70 kilometer hver vej. Jeg har billeder af min farmor, der cyklede iført lang nederdel og hat. Det har nok været en drøj tur med flere pauser undervejs. Dengang var der jo ingen motorvej som nu, og cyklerne har ikke haft gear.    
Og så tilbage til nutiden.