torsdag, maj 06, 2021

Min vilde have

I år lader jeg rigtig mange vilde planter stå i haven. Tidligere blev de luget væk, men det er slut, medmindre de står i mine højbede. Jeg vil gerne gøre alt, hvad jeg kan, for vores insekter.

Da vi for 28 år siden overtog vores ‘lille hus’ på landet, og jeg ikke vidste ret meget om planter (og der ikke fandtes smarte apps til identifikation), nød jeg synet af korsknap i nogle af havens bede, fordi den var så fin og duftede godt. Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at den breder sig ret vildt, hvis man ikke regulerer den lidt. Bierne elsker den simpelthen - jeg har set mange arter af bier i den. Man kan spise hele planten. Den kan bruges som krydderurt i kartoffel- og grøntsagssuppe, i omelet, røræg, kryddersmør, fars og osteretter.

Korsknap har været anvendt som lægeurt i Europa lige siden middelalderen, hvor man mente, at den beskyttede mod pest og 'forgørelse'.

Her er det en humlebi i en af mine mælkebøtter. Mælkebøtter blev også tidligere luget væk ...
Den lille gærdesmutte bygger videre på reden inde i et vildt efeukrat lige uden for vores stuevindue. Den flyver frem og tilbage hele dagen ...
Jeg læste i Politiken, at hele Danmarks heks, Dannie Druehyld, er død. Hun skrev 'Heksens håndbog' om urter, magi, vindens betydning, kærlighed og glæde. Da min mor i 1984 gik på et kursus i vegetarisk madlavning på Skårup husholdningsskole, underviste Dannie Druehyld i urter og gjorde et uudsletteligt indtryk.