torsdag, februar 11, 2021

Mit 'landsted'

I går gik vi tur ved Roskilde fjord – et sted, der har betydet meget for mig som ung.

Da jeg var 26, foreslog mine forældre mig at købe fast ejendom i stedet for at sætte penge i banken. Det syntes jeg var en rigtig god idé, så i en periode blev avisernes husannoncer min fritidslæsning, og det endte med, at jeg faldt for et sommerhus i Lille Kregme.
Huset var på 75 kvadratmeter og bygget af gasbetonsten og med et rødt tag af tagpap. Dertil en stor, gammel have med roser, smukke buske og fyrretræer. Der var ingen luksus, opvarmningen foregik med flaskegas, og der var enkeltruder, som frøs, når det var koldt. Men der var, hvad der skulle være, og selv om jeg havde bil, var det godt med en togstation lige i nærheden.
Fra mit nyerhvervede sommerhus kunne jeg gå ned til fjorden på kun ti minutter ad Månedalen (ja, bare navnet, ikke?), og hver gang jeg havde fri et par dage, pakkede jeg bilen med søn, klapvogn og det mest nødvendige for at køre nordpå. Tit havde jeg mine veninder og deres børn med, og det var netop i de år, børnene kom tæt på hinanden.
Jeg kendte ingen andre på min alder, der havde investeret i et sommerhus, men det er noget af det bedste, jeg har gjort i mit liv. Jeg kom til at fejre mange sankthansaftener på mit 'landsted', jeg har både haft kærestesorger og oplevet mange lykkelige stunder netop der. Det var også dejligt at kunne tilbyde min engelske familie at bruge huset til overnatninger, når de var i landet.
Her sidder jeg til venstre i min gamle, rustne hængesofa, som jeg selv havde syet hynder til.
Bakkestien her er et stiforløb, der følger toppen af en gammel kystskrænt fra stenalderhavet, som i dag hæver sig som en bakkekam bag Frederiksværk by. Bakkestien og Fjordstien er en natursti langs Roskilde Fjord og Isefjorden. Den er til cyklister og vandrere, og når den er helt færdig, bliver den 275 km lang.