lørdag, februar 27, 2021

Fødselsdagsgaven og blogtræf

De lyser så smukt i øjeblikket, de små erantis-sole. 

I går fik jeg en kommentar her på bloggen fra Farmer, som skriver: Tænk om vi inden længe kunne lave blogtræf igen. Det er jeg helt med på og håber, at andre også er. Det er to år siden, vi sidst havde et blogtræf her på Sjælland.

Og ellers vil jeg bare sige, at der er langt til Næstved en fredag aften for at blive vaccineret! Jeg håber, man har fået gjort noget ved mulighederne for at få en vaccinetid, for det var rent kaos, da jeg fik min tid for en uge siden. Jeg har hørt om adskillige andre, der også har måttet tage til Næstved. 

Jeg har fået en bog i fødselsdagsgave, som jeg er godt i gang med at læse, og den fænger allerede fra første side. Det er Jesper Bugge Kold og Mich Vraas 'Pigen fra det store hvide skib'. For et par uger siden læste jeg en anmeldelse af Bjørn Bredal, som roser romanen i Politiken. Det er underholdning på højt niveau og med stærke kvinder i hovedrollerne. Jutlandia sætter kursen mod det krigshærgede Korea i januar 1951, hvor det skal fungere som hospitalsskib. 

'Romanen er fejende flot fortalt og stærkt sat op i scener, som er præcise, tydelige, duftende og farvelagt med asiatisk enkelhed. Alt er holdt i et smukt sprog, et kernegodt dansk, som Kold & Vraa har plejet, passet, klippet og beskåret, som var det et bed med bonsai' ... 'Det er en roman om kærlighed i krigens og koleraens tid, pandemiens tid, befrielsens tid. En meget nutidig roman om kvinder i en historisk kontekst ...'

Politikens anmelder gav den fem ud af seks hjerter. Jeg glæder mig meget til at læse bogen færdig.