søndag, februar 28, 2021

Hurra for genbrug

I morgen åbner alle butikkerne igen, og det har jeg ventet på længe - jeg har især  savnet genbrugsforretningerne. At de har været lukket har gjort, at fx Kirkens Korshær har mistet deres indtægt til de mange væresteder for udsatte rundt omkring i landet. 

Jeg går stort set kun i genbrugstøj og -sko og har gennem årene fundet de vildeste og dyre ting, som andre kasserer. Senest var det min dejlige Bark of Sweden dunfrakke, som jeg fik for 59 kr.  

Mit sjoveste genbrugsfund var en Buick, jeg købte i New York for mange år siden.  Min daværende kæreste og jeg levede drømmen ud om at købe en billig bil og køre rundt og opleve en stor del af USA. Vi fløj fra Luxembourg via Island til New York, hvor vi var heldige at finde en god bil hos en autoophugger: en Buick Le Sabre fra 1960 med automatisk kaleche og rødt indtræk. Den var vanvitittig flot og kostede den formidable sum af 100 dollars - dengang 700 kroner - til gengæld kørte den også kun 5 kilometer på literen. Det blev en oplevelse for livet, hvor vi blandt andet så Niagara Falls og besøgte venner i Iowa, som vi havde mødt på Mallorca. Varmen var næsten ulidelig, og priserne skyhøje. Allerede dengang var vejskatterne opfundet. Og amerikanerne skulle vare sig for at blive syge, fik vi at vide, en banal blindtarmsbetændelse kostede en formue at få bugt med. Vi oplevede en verden så anderledes end vores egen.